Νομοθετικές ρυθμίσεις με μακροπρόθεσμη διάρκεια για να ενισχυθεί η εξωστρέφεια των ελληνικών, κυρίως μεσαίων, επιχειρήσεων προτείνει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) και χαρακτηρίζει πολύ θετική την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να προχωρήσει στη θεσμοθέτηση βιομηχανικών περιοχών, που θα εξασφαλίσουν κανόνες στην ανάπτυξη των επενδύσεων και θα μειώσουν τη σημερινή γραφειοκρατία.
«Η ενίσχυση της εξωστρέφειας αποτελεί βασική στρατηγική επιλογή για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου», τόνισε ο Κωνσταντίνος Μίχαλος, ο οποίος παρατήρησε ότι «η εξωστρέφεια λειτούργησε γα πολλές επιχειρήσεις ως αντίδοτο απέναντι στις συνέπειες της ύφεσης και της κάθετης πτώσης της εγχώριας ζήτησης».
Στη χθεσινή εκδήλωση του ΕΒΕΑ, που φέτος συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής, παρουσιάστηκε η μελέτη που εκπόνησε ο διεθνής οίκος Ernst & Young (ΕΥ). «Η αύξηση της εξωστρέφειας αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για την ελληνική οικονομία», τόνισε κατά την παρουσίαση της έρευνας ο Τάσος Ιωσηφίδης. Παρατήρησε ότι οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά πρόσθεσε πως «η σημαντική μείωση του κόστους εργασίας δεν μετουσιώθηκε, στον βαθμό που θα έπρεπε, σε ουσιαστική αύξηση του μεριδίου αγοράς στο διεθνές εμπόριο».
Έχει επίσης ενδιαφέρον η επισήμανσή του ότι το ενεργειακό κόστος βρίσκεται κοντά στο μέσο όρο της ΕΕ.
Από τα ενδιαφέροντα στοιχεία της μελέτης προκύπτει ότι οι ελληνικές εξαγωγές αντιπροσωπεύουν μόλις το 0,18% του παγκόσμιου εμπορίου. Το 70% των εξαγωγών κατευθύνεται σε 15 χώρες, κυρίως γειτονικές (Βουλγαρία, Τουρκία, Ιταλία) ή με έντονο ελληνικό στοιχείο (Γερμανία), ενώ πρόσφατα έχουν ανοίξει οι αγορές της Κίνας και της Μέσης Ανατολής. Υλοποιούνται από 273 επιχειρήσεις, από τις οποίες οι πέντε μεγαλύτερες καλύπτουν το 25,9% του συνόλου.
Τα προϊόντα που παρουσιάζουν αύξηση την τελευταία δεκαετία εντάσσονται σε δώδεκα κατηγορίες, στις οποίες κυριαρχούν το αλουμίνιο, το λάδι και τα λίπη, το αλάτι, ο γύψος, το θείο και το τσιμέντο, τα φυτά και φυτικά εκχυλίσματα.
«Υπάρχουν αρκετά αγροτικά προϊόντα με συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά δεν μπορούν να βρουν τον δρόμο για να βγουν στο εξωτερικό», επισήμανε ο Κ. Μίχαλος, που υιοθέτησε τις προτάσεις της ΕΥ και έδωσε έμφαση στο τρίπτυχο ποιότητα, πιστοποίηση και έγκαιρη παράδοση των προϊόντων.
Κοινός παρονομαστής, η θεσμοθέτηση σταθερού φορολογικού πλαισίου και η θέσπιση κινήτρων για συνενώσεις επιχειρήσεων. «Δεν έχουμε κουλτούρα σε αυτόν τον τομέα», είπε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, ο οποίος έδωσε επίσης έμφαση σε μέτρα που θα ευνοούν τις συγχωνεύσεις και κατέληξε: «Η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος, αυτό είναι το μήνυμα του επιχειρηματικού κόσμου προς το πολιτικό σύστημα». Κλειδί οι εξαγωγές για την ελληνική οικονομία.